Kdy menopauza začíná a jak dlouho trvá?

Menopauza neboli přechod budí v mnoha ženách obavy. Ty je ale možné vyvrátit dobrou informovaností. Co všechno byste o tomto období svého života měly vědět?

Kdy menopauza začíná a jak dlouho trvá?

První příznaky se rozvíjí zhruba pět let před poslední menstruací a stejně dlouhou dobou potom mohou přetrvávat. Průměrný věk nástupu menopauzy je u nás 51 let. Menopauzu charakterizuje především skutečnost, že už rok nemenstruujete.  Období před a po menopauze mají také svůj specifický název:

Perimenopauza

Je doba, během níž se mění hladina hormonů a tělo se připravuje na menopauzu. Může trvat několik měsíců až let. Většina žen pozoruje příznaky perimenopauzy kolem 45. roku života. Ve výjimečných případech to může být i před čtyřicítkou. V této době je cyklus nepravidelný. Menstruace se může zpožďovat a bývá pak buď slabší nebo naopak silnější.

Postmenopauza

Jedná se o období po menopauze, i ono může trvat řádově několik let.

Proč k menopauze dochází?

Jde o přirozený proces související s poklesem produkce pohlavních hormonů. Diagnostika tím pádem spočívá zejména v analýze hladiny hormonů v krvi.

Jak se menopauza a fáze s ní související projevují?

Příznaky bývají velmi individuální, kromě změn v menstruačním cyklu jsou to především:

➤ návaly horka a noční pocení;

➤ nespavost;

➤ nárůst váhy;

➤ deprese a úzkosti;

➤ problémy s koncentrací;

➤ bolesti hlavy;

➤ bušení srdce;

➤ výskyt infekcí močových cest;

➤ padání vlasů;

➤ vaginální suchost.

Je možné menopauzu léčit?

Jde o přirozený proces, který není žádoucí „zvrátit“ léčbou. Terapie tedy spočívá ve zmírnění nepříjemných příznaků. V tomto směru se nabízí dvě základní možnosti: farmakologické preparáty (předepisuje gynekolog) a pak produkty na bázi výživových doplňků. Celá řada výživných látek má totiž prokazatelný podpůrný vliv a určitě dává smysl, aby žena vhodný suplement v případě potřeby nasadila už během perimenopauzy.

Oblíbené jsou zejména doplňky s obsahem sójových isoflavonů či výtažků z včelích produktů. V rámci provedených studií udává až 70 % žen užívajících výtažky z pylu zmírnění příznaků menopauzy. Zároveň by žena v tomto období měla věnovat pozornost také dostatečným dávkám vitaminu E, vápníku a omega-3 mastných kyselin.

V zájmu harmonizace psychického zdraví je vhodné zařadit například jógu a další relaxační techniky. Zdravý životní styl představuje základní pilíř pro úspěšné zvládnutí tohoto životního období.

Další zajímavé čtení

PR článek